Fordele og ulemper ved jordomrejse med krydstogtskib (+ tips)

16. januar 2020 Slået fra Af Nadia Hansen

Der er fordele og ulemper ved næsten alt og også ved alle rejsemåder, så det handler mere om, at finde måder at rejse på, der passer godt til en. Til dem der måske overvejer at gøre det samme som os, har jeg lavet denne liste som måske kan hjælpe med beslutningen.

Der er ofte både en forside og bagside af medaljen og nogle af ulemperne kan sagtens også være en fordel på andre måder eller set med andre øjne.

Jeg vil starte med de ting som udelukkende er ulemper. Derefter de punkter der kan ses fra flere vinkler og slutte af med det der udelukkende er fordele, så det slutter positivt 🙂

Jeg vil også slutte af med et par tips til dem der ønsker at tage på samme tur.

Ikke miljøvenligt

Det er desværre ikke en grøn måde at rejse på (endnu).

De er heldigvis begyndt at arbejde hen imod at gøre det mere miljøvenligt, men indtil videre, vidner skorstenens røg  desværre om den meget negative side af, at rejse på den måde.

Jeg håber det snart bliver grønnere, så man kan gøre det uden at forurene og dermed med bedre samvittighed.

Du skal betale for Wifi – men forbindelsen er elendig

Du har ikke gratis Wifi, det kan tilkøbes, hvilket vi gjorde, men forbindelsen var elendig og til tider virkede det slet ikke. Jeg ved at nogle krydstogtskibe har både bedre og fri Wifi. Men selv det dårlige er trods alt bedre end dengang, da det slet ikke fandtes.

Vores tålmodighed til den langsomme forbindelse, var dog ret begrænset.

Nogle ville måske også vende dette til en positiv ting, at “unplug” er jo blevet ret populært. Nogle vil nok mene det er godt mentalt lige at løsrive sig helt fra de sociale medier. At trække stikket som man siger, slappe rigtig af, være i nuet og finde sig selv.

Sikkerhedsøvelse

I nødstilfælde skal alle vide hvor deres redningsvest er, kunne tage den rigtig på og vide hvor de skal gå hen. Vi var alle fordelt, så man ved hvilken redningsbåd man skal stille sig ved. Jeg ved godt at det er vigtigt og nødvendigt, men at skulle høre det hele i højtaleren på 5 forskellige sprog, mens man står og fryser fik os i ret dårligt humør. Heldigvis skal man det kun igennem én gang.

Kort tid hvert sted

Dette er et af de punkter, som nogle steder alligevel godt kunne være en fordel. De fleste steder ville vi selvfølgelig gerne have været i flere dage og nogle steder ville vi gerne have haft mulighed for, at tage ud og se byen om aftenen, i stedet for at sejle videre.

Til gengæld kan man se det som smagsprøver, hvor man hurtig kan se hvilke steder man helt sikkert skal tilbage til og hvilke man kan undvære.

Vi var f.eks. glade for at se Athen, Casablanca og lignende, men det passede os helt fint ikke at skulle være der i længere tid.

I nogle lande var vi også i flere forskellige byer, hvilket egentlig også gav et godt billede af landet og af de forskellige egne der var. F.eks. Argentina hvor vi både var i den store, pulserende hovedstad Buenos Aires der var en fed by, men meget varm. Til forskel fra rolige Ushuaia der er omgivet af smukke bjerge, betagenede natur og hvor der typisk er koldt og så Puerto Madryn hvor du kunne køre i næsten ørkenagtige omgivelser med kun buske i flere timer og det eneste der engang imellem dukkede op var lamaer.

Komodo var også et stort ønske at komme til og er også en ø, hvor man typisk kun er en enkel dag.

Men vi er enige om, at turen godt måtte have varet 1-2 måneder længere og man så var flere dage hvert sted.

Overflod

At maden ofte blev serveret som buffet gør jo desværre, at der også er ret stort madspil. Men på den anden side havde vi nok brokket os, hvis maden var begrænset.

Du fik hele tiden dækket alle dine basale behov. Dette benyttede nogle sig meget af og mange fyldte tallerkenerne med alt for meget mad og smed det meste ud. Det er trist at se, men det handler selvfølgelig også om gæsternes mentalitet.

Mange mennesker, meget turistet, men føles trygt

En ulempe når man kommer over 1000 mennesker det samme sted er, at du er en af de rigtig typiske turister og at de fleste ofte vil se det samme, så nogle steder var der mange mennesker.

Det er nogle steder trygt at være i en gruppe og når du gik rundt i byen mødte du ofte nogle fra skibet, det gav en tryg følelse og så havde man mulighed for at spørge om vej eller få tips. De fleste steder var vi dog fordelt meget i området og kunne gå for os selv.

På selve skibet var vi faktisk ret godt spredt ud. Der var altid ledige solstole. Når man skulle spise var der også altid pladser nok, men man fik jo selvfølgelig nogle fortrukne steder man ville sidde, hvor der ikke altid var plads. De fleste vil jo gerne sidde tæt på buffeten eller med havudsigt.

Kun kahyt – Men du undgår tvivlsomme overnatningssteder

Normalt kan vi godt lide at skifte rundt imellem flere forskellige hoteller. Men når man er afsted så længe, så begynder det at blive begrænset hvor lækker standard det kan være.

Jeg har både hørt om og læst mange blogs og hjemmesider, hvor folk deler historier fra deres rejser. De fleste under 30 år, har da også vist nogle ret så frygtelige billeder af værelser, hvor jeg helst ikke ville befinde mig og med historier om hvordan de fortrød ikke at have aircondition, at madrasserne var hårde og lå på gulvet, at de har set mus eller kakerlakker og andre skrækhistorier. Frem for de steder er kahytten til en hver tid at foretrække.

Vi var rigtige glade for vores kahyt, der også var rigelig stor til os. Luften var rigtig god, hverken for tør eller fugtig og du kunne selv regulere temperaturen.

Desuden blev der gjort rent 3 gange om dagen – indtil vi fik et tip om, at man kunne putte “forstyr ikke” skiltet på, selvom man ikke var på værelset, så vores søde rengøringsmand kunne få tidligere fri. Så kunne han slappe af eller have længere tid i land. Det var han meget taknemmelig for og det passede os jo kun fint, vi var alligevel ude det meste af dagen. Så vi fik i stedet gjort rent ca. hver anden dag medmindre vi manglede tørre håndklæder.

Det er trygt

Rio de Janeiro er en fantastisk by, men desværre også farlig og kriminaliteten meget høj. Vi fik at vide vi ikke måtte bære smykker, for de kunne blive revet af. At vi ikke måtte gå alene øde steder og at vi ikke måtte have kameraet eller mobilerne synligt fremme. Og hvis nogle forsøgte at tage vores ting, så skulle vi ikke gøre modstand.

Vi hørte også forfærdelige historier om nogle der endda var ude for overgreb på deres hoteller. Så at vi skulle igennem sikkerhedskontrollen inden vi skulle ombord og sove, var vi ekstra glade for.

Det er en god og tryg måde at opleve den slags steder på og hvis man vil føle sig ekstra sikker kan man tage på nogle af de mange ture som de tilbyder med guide, hvor man bliver kørt direkte fra og til skibet.

Den mest magelige måde at rejse på – du slipper for stress i lufthavne og lange flyveture

En af de absolut største fordele er uden tvivl at det er så mageligt.

Det var nemt at komme af og på skibet og du slap for at vente evigheder i lufthavne og fly.

Du skal heller ikke slæbe rundt på bagage imellem stederne, den ligger trygt i din kahyt.

Vi kom til Australien, hvor det normalt havde været en hård tur at skulle så langt. Vi kom også til flere smukke afsides øer, hvor det havde været både dyrt at flyve til og havde krævet lange flyvninger og flere mellemlandinger.

Imellem destinationerne holdt du bare “normal badeferie” hvor du solbader, spiser med havudsigt, hvor du nogle gange kunne være heldig også at se springende delfiner.

Der var ofte utrolig smukke udsigter og smukke solop- og nedgange som jo oftest er smukkest ved vandet, når der ikke er bygningerne eller andet der dækker for solen.

Vi gik dagligt ture på dækket og vandet gav en skøn ro. Nogle af dagene så havet blødt og uvirkeligt ud. Vi så også en masse flyvefisk, nogle gange hvaler og en enkel gang en kæmpe havskildpadde.

Indsejlingen og udsejlingen var også tit utrolig smuk. At sejle med skib gav helt sikkert sine egne ekstra gode oplevelser. Især indsejlingen til Rio var speciel og betagende. Og en af de bedste dage var, da vi sejlede ved Chiles smukke fjorde. At man samtidig var på vej til det næste sted, var jo mere end perfekt.

Du ved nogenlunde hvad det kommer til at koste og skal ikke hele tiden have pungen op af lommen.

Du skal ikke kigge på priser når du bestiller mad. Mange af dem der selv rejser rundt ved sjældent hvad det kommer til at koste og skal hele tiden prøve at finde en mellemvej mellem at have det godt og gøre det så billigt som muligt.

Du slipper også for at lede efter et passende sted at spise eller skulle gå på kompromis med hvor du vil overnatte.

Du ser specielle steder der (næsten) kun kan ses fra skib

At sejle igennem Suez-kanelen, omkring Kap Horn, langs Chiles fjorde osv. havde vi ikke oplevet, hvis vi bare havde rejst rundt på egen hånd.

Tid til at træne

For os var det også et stort plus, at vi havde tid til at træne og så endda med havudsigt. At løbe på et løbebånd og kunne kigge ud over havet, hvor solen skinner og der pludselig er hundredevis af delfiner der springer er helt fantastisk.

For mig hjalp det mig med at holde vægten, hvilket var mit eneste mål, da jeg har så stor svaghed for desserter. Rasmus kom til gengæld i  god form på kort tid. Billederne viser hvordan Rasmus så ud da vi ankom til skibet, da vi havde været der 2 måneder og en af de sidste dage.

Vi byttede vinteren ud med sol og ferie

Vi rejste på det bedst tænkelig tidspunkt efter vores mening. Vi var hjemme hos familien både til jul og over nytår, men rejste væk i starten af januar. Vi rejste væk fra kulden og kom først hjem til foråret.

Fri som aldrig før

Vi nød at have fri så længe, hvor vi hverken skulle handle, lave mad, vaske op, gøre rent eller noget som helst, men fik maden serveret, sengen var redt og sengetøjet blev skiftet ca. hver 3 dag, så man lagde sig altid i en dejlig ren seng.

Når vejret var godt, hvilket det var de fleste dage nød vi altid et par timer ved poolen. På kolde dage var der stadig meget at tage sig til. Hvis man savnede varmen kunne man sætte sig i den store sauna med udsigt over havet, det var ren balsam for sjælen.

Tips

1. Foldecykel

Vi så nogle der havde deres foldecykler med, som de nogle gange tog med i land og det virkede ret smart mange steder, hvor der er lidt langt imellem det man vil se, men man er i tvivl, om man skal tage taxa hver gang eller bruge noget af den kostbare tid i land på at gå.

2. Slå jer sammen

Inden afrejse sagde vores rejsekonsulent at det var en god idé at slå sig sammen med andre på skibet, så man f.eks. kunne dele en taxa. Vi tænkte at det nok ikke kom til at ske, men vi endte faktisk med at være en del af en ret stor gruppe der nogle gange mødtes for at planlægge ture i land og det havde vi virkelig stor glæde af. Så det vil jeg helt bestemt også råde andre til at være åbne overfor. Turene bliver ofte meget bedre.

3. Lav dit forarbejde

Dette vil både give dig mulighed for en bedre tur og måske sparer nogle penge. Da tiden er begrænset i land og Wifi er svingende på skibet, så vil det klart være en god idé at undersøge hvad du vil se hvert sted, allerede inden turen. Så kan du tage direkte derhen uden at spilde tid og måske endda allerede vide hvordan du kommer derhen.

Undersøg også om der skal bestilles billetter på forhånd. F.eks. kan man ikke bare tage toget op til Christ the Redeemer i Rio, men skal bestille tid og hvis man ikke gør det på forhånd er der muligvis slet ikke nogen billetter ledige de dage man er der.

4. Lad skibet sejle videre uden dig

En ting vi er rigtig glade for, at vi gjorde, var da vi blev på Bali mens skibet sejlede videre og så efter nogle dage fløj til Singapore og fandt tilbage til skibet dér. Det er selvfølgelig lige noget man skal aftale med dem på skibet, men ellers er det bestemt en god idé. Man kan få meget mere ud af turen på den måde. Vi hørte også om en mand der gjorde det ofte og som var blevet i Australien og først stødte til os andre igen på Bali.

Man føler sig ekstra fri. Især fordi man ikke behøver særlig meget bagage de dage, da resten er på skibet. Så hvis der er et sted på ruten du rigtig gerne vil blive længere eller måske vil undgå nogle sejldage, så er det en virkelig god idé.

5. Podcast eller lydbog

Vi havde aldrig lyttet til podcast før og skulle lige lytte til nogle afsnit før det fangede os. Nu er jeg til gengæld afhængig.

Rasmus og jeg lyttede til dem sammen inden vi skulle sove og det føles som at få fortalt en godnathistorie.

Når vi lå ved poolen lå vi ofte også begge med podcast i ørerne.

Dette er også et generelt tips når man rejser. Så går tiden hurtigere når du skal vente i lufthavnen, flyve eller er på bilferie. Rasmus og jeg kørte rundt i Europa i sommers og vi havde lige opdaget Vanvittig Verdenshistorie som vi hyggede med at høre imellem destinationerne.

Her er nogle af dem jeg lytter mest/fast til: