Turen til Maldiverne

26. november 2018 0 Af Nadia Hansen

Turen til Maldiverne var noget af det mest fantastiske vi har oplevet. Jeg synes vi har været heldige at opleve mange virkelig lækre hoteller, men 5 stjerner er slet ikke nok til dette eksklusive resort.

Selvfølgelig har vi ikke som sådan oplevet Maldiverne som land, da vi boede på en atol, hvor der kun var resortet Six Senses Laamu. Men drømmen og forstillingen om Maldiverne – hvor man bor i en stor villa, lavet af naturmaterialer, på pæle i lagunen og hvor man har en trappe direkte ned til krystalklart vand og er omgivet af kridhvide sandstrande blev i den grad opfyldt!

Alt var perfekt. Det var endda bedre end vi havde forestillet os, på trods af, at vi begge havde tårnhøje forventninger. Det var virkelig et paradis. Tænkt at alt, kunne være så perfekt ned til mindste detalje. Det var luksus på et plan vi umuligt havde kunne forestille os, hvis vi ikke havde mærket det på egen krop og uden sammenligning det mest gennemførte. Det overgik de vildeste drømme.

Maldiverne er desværre også kendt for, at have affaldsøer og det er ikke særligt miljøvenligt mange steder. Men Six Senses Laamu er normineret til et af det førende økoresorts. De har også et CSR program. CSR er ansvaret for økonomisk bæredygtighed og naturlig balance. Vi bemærkede især at næsten alt var lavet i naturmaterialer, intet var pakket ind i plastisk og øen havde deres egen køkkenhave med grøntsager. Det var også specielt da vi skulle bestille sushi og de fortalte, at det man kunne få, kom an på hvad der var fanget den dag. Så kan man da tale om friske og lokale fødevarer.

Da vi ankom til hovedøen Male blev vi taget imod af en medarbejder fra Six Senses. Alle de andre stod med skilte i papir og hverdagstøj, men han stod med et smukt skilt i træ og i flot turkisfarvet tøj. Han skilte sig virkelig ud  fra mængden. Han tog vores kufferter og sagde at vi bare skulle vente i lufthavn-loungen og få lidt at spise, så skulle han nok stå i kø og checke ind for os. Vi skulle ikke længere tænke på vores baggage, den ville stå klar til os i vores villa når vi nåede frem.

Efter en flyvetur i et lille fly hvor man fra luften kunne se de smukke atoller skulle vi med en speedbåd ud til øen. Vi fik nogle små bomuldssække hvorpå der stod “please leave nothing but your footprints”. Den var til vores sko. Nu stod den på afslappet barfodsluksus. Dejligt befriende. Vi fik serveret friske kokosnødder og den mest fantastiske lemongrassjuice, mens vi nød sejlturen.

Da vi ankom til resortet blev vi taget imod af vores GEM (guest experience maker) Mafaz, som viste os rundt på resortet, han ville sørge for os og det var ham vi kunne komme til, når vi manglede noget eller ville booke plads på en af restauranterne.

Vi blev kørt med en lille vogn til vores villa, hvor Mafaz viste os vores cykler (pedalerne var selvfølgelig pakket ind, så de var bløde) og præsenterede alt i villaen.

Villaen var 108 kvadratmeter og igen virkelig gennemført.

Der var højt til loftet, vi havde en vask hver, som var udformet som rustikke kufferter. Der var produkter som solcreme, aftersun, lotion, shampoo osv. Det duftede alt sammen friskt af lemon og var af naturlige økologiske ingredienser.

På gulvet foran toilettet var der glas, så man også her kunne kigge ned i vandet. Bruserne var udenfor, selvfølgelig afskærmet, men man kunne se ned på vandet imens man var i bad.
Badekaret var også i glas hvor man kunne se vandet under og med et vindue med udsigt over havet. Fjernsynet kunne drejes, så man også kunne se tv når man var i bad og lå i badekaret. Vi havde vores eget soldæk med smuk udsigt, liggearealer, bruser til fødderne, net som hængekøje over vandet og siddeareal, hvor der også var glasbund og en hane, så man kunne komme fødderne i vand, mens man sad der.

Jeg var virkelig begejstret og blev alt for ivrig, hvilket desværre resulterede i, at jeg tabte dækslet til min kameralinse ned i vandet! Vores GEM sagde ikke et ord, men sprang i efter det, da han kom op med dækslet undskyldte han mange gange at han gjorde vores gulv vådt og dum som jeg var, sagde jeg “it’s okay” – Hvor arrogant kan man lyde? Selvfølgelig var det okay! Mega pinligt. Han skyndte sig hurtigt ud og jeg nåede slet ikke at få formuleret mig rigtigt. Stakkels mand.

Mange tror at der ikke er andet at lave end at bade på stranden på Maldiverne. Det er måske også rigtigt andre steder, men på Six Senses Laamu var der mange aktiviteter. Den ene aften var der reception med  dans fra lokale, lækre små pindemadder, desserter og drinks, hvor alle var velkomne. Der var også en astronom med sit teleskop, så man kunne se solen om dagen og månen og mars om aftenen. Det interesserer os ikke normalt, men han var meget entusiastisk og virkelig god til at fortælle hvilket gjorde det spændende. Det var et hyggeligt indslag. Ud over de små arrangementer var der også en masse faste ting man kunne foretage sig. Man kunne dykke, surfe og en masse andre vandsportaktiviteter. De havde også forskellige bådture som f.eks. delfinture, fisketure og ture til øer hvor man kunne besøge de lokale.

Der var også pool, fitness, yoga og biograf under åben himmel på stranden om aftenen, hvilket vi nød allerede den første aften. Det lyder simpelt, men det var faktisk bedre end forventet. Det var specielt at ligge dér og kunne kigge op på stjernerne og i de øjeblikke hvor der var stille i filmen kunne man høre bølgerne. Efter filmen cyklede vi tilbage til vores villa og stjernerne på himlen og månen lyste flot op. Vi sluttede af med at ligge på vores net/hængekøjen vi havde ude over vandet på vores soldæk og kiggede på stjerner sammen og lyttede til de milde bølger under os.

Om morgenen vågnede vi til en smuk solopgang over havet, man kunne se liggende fra sengen. Vandet glitrede i solen. Magisk måde at starte dagen på.

Morgenmaden var det bedste vi nogensinde har smagt. Det kan næsten ikke beskrives med ord. Frugterne, især mangoen var så sød, frisk og saftig som vi aldrig har oplevet før og hver enkel blev nøje udvalgt og udskåret. Igen var der lemongrassjuice som heller ikke kan beskrives.

Det var som om man fik slukket en tørst man havde haft hele livet uden at vide det. Det lyder overdrevent, men sådan føltes det virkelig.

Vaflerne var også en verden for sig, selv Rasmus var vilde med dem og han er normalt ikke særlig glad for hverken vafler eller pandekager.

En detalje mit bakterieforskræmte sind også var glad for var, at alt det der burde stå på køl (mejeriprodukter og lign.) var inde i et koldt glasrum. Det var som at træde ind i et køleskab. Her var der blandt andet en super lækker milkshakeagtig drik (tror det var noget cultura) som jeg også havde svært ved ikke at drikke mig mæt i fordi den smagte så godt.

Selvom der var buffet, fik vi også menukort hvor vi kunne vælge hvordan vi ville have vores æg, smoothies osv. Mens man spiste kunne man sidde med panoramaudsigt over vandet. Vi savner det utrolig meget!

Der var mest strand omkring øen, men et sted kunne man komme ud til koralrev hvor jeg snorklede mange timer, omgivet af en masse farverige fisk.

Nogle af dagene stod vi på paddleboard. Rasmus var selvfølgelig irriterende god til det. Jeg har en god balance, men mens jeg kæmpede bare for at dreje imod bølgerne kunne Rasmus endda stå på hovedet og hænder uden besvær og landede let og elegant på brættet hver gang. Jeg stod da en enkel gang på hovedet men faldt i vandet efter med et stort plask. Godt han værdsætter et godt grin mere end perfektion.

Vi sejlede også i kajak. Jeg synes det var super romantisk indtil en lettere irriteret stemme bag mig spurgte om jeg ikke bare kunne sidde stille og nyde udsigten, da jeg kiggede tilbage kunne jeg se Rasmus var drivvåd. Jeg havde åbenbart bare plasket en masse vand i hovedet på ham når jeg troede jeg padlede os frem.

Så jeg blev degraderet til passager. “Vi” padlede ud til det de kaldte en sandbanke. Det var en meget lille ø, hvor der kun var sand. Det var det smukkeste sted jeg nogensinde har været og set. Bare klart vand og hvidt sand. Utrolig simpelt og smukt.

Normalt sammensætter jeg selv vores rejser med fly, hoteller, ture osv. Men det var betydeligt billigere at gøre det gennem Nyhavn Rejser, da de har en god aftale med Six Senses og så skulle vi ikke selv bekymre os om noget. Der var priser på menukortene, men vi havde det meste med i prisen, så vi kunne frit vælge en 3-retters eller gå ombord i en lækker buffet, alt efter hvor vi spiste. Det var kun den ene aften da vi spiste på Zen som er deres sushirestaurant, hvor vi ikke kunne få alt på menukortet, men vi havde 100 dollars hver inkluderet som vi frit kunne bruge. Hvilket vi tog liiidt for seriøst. Vi valgte til vi havde brugt ret præcist 200 dollars. Som om, det var et regnestykke vi skulle få til at gå op. Vi tænkte slet ikke på hvor meget mad det faktisk var. Vi bestilte begge en båd med sushi og en masse andet. Vi fandt efterfølgende ud af, at bare én båd faktisk var beregnet til to personer. Det var det bedste sushi vi nogensinde har fået og vi kæmpede begge, men der var simpelthen så meget mad tilbage da vi gik, at vi knap turde se tjenerne i øjnene da vi sagde farvel.

Resortet havde også et issted med over 40 forskellige slags hjemmelavet is og en masse forskellig topping. Isen var gratis for alle på øen. Her var vi forbi mange gange om dagen alle dagene. Nogle af isene var lavet udelukkende af frisk frugt og var uden sukker eller noget andet, men var søde i sig selv.

Det var skønt hver dag at kunne spise på de forskellige skønne gourmetrestauranter, da alle havde deres egne omgivelser. Blandt andet Longitude som var en restaurant der var på pæle i havet. En af dagene spiste vi på LEAF som var hævet over den økologiske køkkenhave som lå inde på øen/atollen. Her var dejligt eksotisk og frodigt. For at komme op til restauranten, skulle man over en lille hængebro. Det var underligt, at opleve en meget professionel kok kreerede og præsenterede sine fantastiske retter til os og det eneste jeg kunne tænke på var “jeg har slet ikke sko på”. Jeg ved ikke hvorfor, men når jeg sad i en af mine fine kjoler med pailletter og alt var så fint, så virkede det underligt nøgent.

Vi var hele tiden beskæftiget. Nogle aftener sad vi ved baren og nød vandpibe med frisk frugt i og nogle drinks. Igen med glasbund under os, så vi kunne se fiskene der søgte lyset og virkede nysgerrige over hvad der foregik over dem. Der var en DJ hver aften. Tjenerne spurgte selv om vi ønskede de tog billeder af os med mit kamera, jeg har aldrig før prøvet nogen har givet sig så god tid og gjort sig så umage. Han gik ned på hug, tændte og slukkede lyset, så vi fik billeder med forskelligt lysfald.

Vi nød alle dagene i fulde drag og servicen var en liga for sig selv. Der var virkelig ikke noget at sætte en finger på. Der er ofte michelinkokke fra Europa – også fra Danmark. Det er helt tydeligt at intet er overladt til tilfældighederne, alt er gennemtænkt ned til hver mindste detalje. Alle medarbejderne var søde, kompetente, engagerede og kaldte os ved navn. Jeg kan anbefale det til alle.

Jeg ville ønske jeg havde haft råd til at kunne tage min familie og nærmeste venner med til Six Senses Laamu. Øen/resortet gav bare en helt unik følelse af velvære og lykke som jeg så gerne ville kunne dele med alle jeg holder af.

Ønsker du at se flere billeder fra vores tur kan du trykke gå til galleri eller trykke på linket; Billedgalleri fra Maldiverne