Marseille, Barcelona, Casablanca og Tenerife.

18. januar 2019 0 Af Nadia Hansen

Arbejder i her?

Som jeg skrev i mit sidste indlæg, så vi et flot akrobatshow. Akrobaterne var et ungt par – en mørkhåret mand og lyshåret kvinde. Dagen efter kom et ældre ægtepar hen til os og sagde, at det var et virkelig flot show vi lavede i går. Der er ikke særlig mange unge mennesker på skibet, så det var nok derfor de forvekslede os. Da vi var i fitness, bad en ældre dame Rasmus om hjælp fordi hun troede han var en af de personlige trænere. En del har spurgt om vi arbejder her eller er gæster. Vi er nok både det yngste og fattigste par ombord.

Marseille fra toppen

Rasmus og jeg har begge været i Frankrig, men det var vores første besøg sammen. Ingen af os kendte noget til Marseille og vi havde derfor ingen forventninger. Vi havde heller ikke planlagt noget vi ville se og havde på den måde rigtig god tid, så vi besluttede at vi bare ville gå i stedet for at betale 11 euro pr. person for shuttlebus fra skibet. Vi fik dog kun gået i ca. 5 minutter før vi så en bus, med et skilt hvor der stod “free shuttlebus”. Vi satte os ind og blev kørt direkte til City Centre. Der var en hel del længere end vi havde forventet, så det var rigtig godt, at vi fandt bussen. Vejret var skønt. Det var stadig køligt, men der var helt skyfrit, så vi nød at kunne mærke solen. Efter at have kigget og købt lidt i centret gik vi lidt rundt i en masse hyggelige gader. Rasmus havde søgt lidt på seværdigheder, hvor der var blevet forslået Notre Dame de la Garde som lå højt oppe. Det var stejlt og vi måtte hurtigt smide jakkerne fordi “bestigningen” gav varmen. Men det var uden tvivl det værd. Der ventede os en helt fantastisk udsigt over byen, bjerge og havet. Vi blev begge så betagede af den smukke udsigt der var hele vejen rundt om kirken at vi faktisk begge glemte at gå ind i selve kirken. Vi synes begge, at Marseille var en virkelig hyggelig by og vi havde en fantastiskdag, men prikken over i’et var uden tvivl, at da vi kom tilbage til skibet fik jeg min kuffert! Det er simpelthen så dejligt at have sine egne ting igen.

Barcelona

Vi har også begge været i Barcelona, men det var vores første gang sammen i byen. Vi havde igen blå himmel og solskin. Vi så La Sagrada Familia, Casa Milà, Casa Batlló, den gotiske bydel og gik ned af Ramblaen. Rasmus fik også købt en ny mobil. Vi kan godt forstå, at mange er vilde med Barcelona, men vi kunne faktisk begge bedre lide Marseille. Det skyldtes nok, at det var et nyt sted og det derfor overraskede os så positivt. Men vi havde uden tvivl en dejlig dag begge steder.

Fint skal det være

Vi havde en dag til søs, hvilket vi også trængte lidt til efter to dage hvor vi havde gået og set meget. Vi nød den dejlige morgenmad, gik i jacuzzi og sauna. Saunaen var stor og med havudsigt Det var dejlig afslappende. Vi styrketrænede sammen, spiste frokost og gik derefter tilbage til træningslokalet, hvor vi cyklede og løb på løbebånd. Om aftenen var der galla og alle havde fint tøj på – også tjenerne havde andet tøj på. Til morgenmad og frokost sætter vi os hvor vi vil, men til aftensmad skal vi sidde ved det samme bord hver aften – medmindre vi vælger buffetrestauranten. Hver aften sidder vi derfor ved det samme bord, har de samme tjenere og heldigvis med de samme søde mennesker. Alle er danskere og vi får snakket en masse, både om hvad vi har lavet i løbet af dagen og hvad planerne er for næste dag eller destination – her både deler og får vi også ideer fra hinanden. Både morgen, middag og aften får man menukort, hvor man kan vælge flere retter. Om aftenen spiser vi typisk en appetizer, forret, hovedret, salat og dessert, men man kan sagtens vælge mere eller mindre. Menuen er heldigvis forskellig hver dag. Efter maden gik vi i teatret, fik serveret champagne og små desserter, mens vi så endnu et imponerende show.

Casablanca

Vi så moskeen Hassan II, som er den tredje største i verden. Den var utrolig flot og detaljeret. Vi besøgte også små markeder og diverse andre ting, men ellers synes vi begge at Casablanca var en ret kedelig by, hvor der ud over den berømte moske ikke var ret meget andet at se og opleve. Til gengæld var det skønt da vi kom tilbage til skibet, at ligge ude i solen på dækket.

Tenerife

Jeg kender en del der har været på Tenerife og føler mig næsten lidt snydt. Når jeg har spurgt om de havde en god tur, har de ikke sagt meget andet end, at det var lækkert at slappe af og få noget sol. Jeg har derfor forestillet mig en lidt kedelig ø, hvor der er ikke rigtig var noget at lave eller se og at det kun var for varmen man tog dertil. Derfor blev vi vildt begejstret over turen. Det var utrolig smukt! Der er mange forskellig blomster over det hele. Det ene øjeblik kører man igennem en frodig skov og det næste ligner det hele et månelandskab med flotte klippeformationer. Vi havde en tur inkluderet, som vi tog på. Vi havde omkring 25 min. ved hvert stop, men kunne nemt have brugt flere timer flere af stederne. Efter en smuk tur, hvor vi fik set utrolig mange forskellige ting på kun en halv dag spiste vi en hurtig frokost på skibet og gik derefter en tur i Santa Cruz, som havde en masse hyggelige gader og gode butikker. Vi gik også igennem en utrolig dejlig park, hvor fuglene sang og kvidrede højt, der var frodigt som i en botanisk have. Der var springvand, palmer og masser af blomster og vejret var skønt. Det var virkelig balsam for sjælen. Vi vil bestemt gerne besøge Tenerife igen en anden gang. Nu går turen mod Brasilien.