Farverige Buenos Aires

5. februar 2019 0 Af Nadia Hansen

I Buenos Aires var vi igen heldige, at have en inkluderet tur rundt i byen. Vi stoppede blandt andet ved en kirkegård for rige. Hver familie havde deres eget mausoleum, med flotte døre, søjler og statuer. Ved flere af dem kunne man se ind til kisterne.

Vi stoppede også ved deres “hvide hus” – som så var pink.

Sidst på ruten stoppede vi ved bydelen La Boca, som jeg havde på min liste over ting jeg ønskede at se og som er kendt fordi det hele er malet i en masse forskellige farver. Vores guide sagde, at vi havde 20 minutter til at gå rundt på egen hånd. Vi gik en meget hurtig rute rundt i området, hvor vi knap kunne nå at tage billeder eller gå ind i butikkerne, hvis vi skulle nå tilbage til bussen. Da vi kom tilbage, spurgte vi derfor guiden, om det var i orden at vi blev, så skulle vi nok selv tage en taxa tilbage. Vi var langt fra de eneste med den tanke, der stod flere i kø med det samme spørgsmål og hun skrev vores kahytnumre ned.

Vi havde derefter rigtig god tid til at gå rundt og nyde området og kunne også gå ned ad de små hyggelige sidegader. Det var utrolig varmt, men vi nød det virkelig. La Boca er fuld af farver, figurer, dansere der danser tango og hyggelige butikker og restauranter. Vi satte os og spiste, hvor vi sad midt i det mest farverige område og med udsigt til et smukt par der dansede tango.

Faktisk var det den mest specielle og hyggelige bydel vi har besøgt.

Da det var tid til at tage tilbage, gik vi ud til vejen, hvor bussen havde sat os af. Vi fik øje på en af skibets turbusser og jeg tillod mig at spørge deres guide om vi måtte komme med dem tilbage til skibet. Jeg kunne se på hans udtryk, at han egentlig ikke måtte sige ja, men gjorde tegn med hånden til, at vi skulle skynde os ind, mens han nikkede. Vi sprang hurtig ind og satte os på de to sidste ledige pladser bagest i bussen. Alle i bussen var fransktalende og de manglede åbenbart at besøge kirkegården. Vi listede med ud sammen med dem, men gik forbi kirkegården og i stedet ned til en park, hvor Rasmus fra bussen havde set en flot bygning, der var også flotte store træer. Jeg havde noget brød gemt i en pose fra da vi spiste frokost og begyndte at dele det ud til 3 duer, kort efter var jeg omgivet af duer og også nogle små grønne papegøjer. Da vi gik tilbage mod bussen fik vi øje på den franske gruppe og skyndte os hen til flokken og listede med ind i bussen, som derefter kørte os tilbage til skibet og vi nåede lige præcis tilbage til aftensmaden.

Man føler sig tryg i byen, folk er venlige, der er hyggelige parker med store træer med store snoede rødder og murene er ofte flot malede med gadekunst, så der er meget at kigge på.

Efter aftensmaden (hvor jeg havde fået lækker brownie med is til desert) havde vi en utrolig smuk udsejling og solnedgang – på samme tid. Der var koncert med nogle meget dygtige sangere i teatret efterfølgende. De var så dygtige at jeg fik gåsehud. Det var en perfekt afslutning på en fantastisk dag.

Montevideo

Dagen efter Buenos Aires vågnede vi op i Montevideo. Endnu engang tog vi på den inkluderede tur. Vi vidste nemlig ikke rigtig hvad man kunne lave i Montevideo og det virkede heller ikke til, at der var noget. Vi kørte meget langs stranden, hvor vandet var brunt mange steder fordi havvand blev blandet med flodvand. Vi så også nogle bygninger og udsigt ved vandet, men ikke noget der var særlig imponerende eller spændende.

Efter turen og frokost gik vi lidt rundt i byen ved nogle markeder på egen hånd. Hele gaden lugtede kraftig af bål og det var meget meget varmt. Vi fandt et sted der mindede om Torvehallerne, hvor familier sad med store tallerkener på midten af bordet med et bjerg af kød som de delte. Inde i hallen blev der grillet rigtig meget kød, hvilket nok var grunden til at gaderne lugtede af bål.

Nær havnen var der noget der lignede en skibskirkegård, hvor der lå en masse henlagte rustne skibe. Udsejlingen var til gengæld igen rigtig flot.

Puerto Madryn – Pingviner

Vi ville virkelig gerne have det meste ud af Pategonien og havde købt en tur. Der var rigtig meget at se og opleve. Vi kørte i bus til Punta Tombo. Vi blev sat af ved starten af en smal sti der førte ned mod stranden og kunne heldigvis gå på egen hånd og ikke i en gruppe. Allerede efter 2 minutters gågang kunne man se den første pingvin, de havde et kæmpe areal, men mange af rederne var lavet helt ud til stien og mange af pingvinerne lå eller stod helt tæt på stien med hovedet vendt med solen og lukkede øjne og virkede til at nyde solen.

Det var en utrolig god måde at opleve pingviner på, da en del var helt tæt på, men at de sagtens kunne være i fred fra mennesker. Stien gik nogle gange op ad en lille bro, så pingvinerne frit kunne gå ned til vandet uden forhindringer og hvor mennesker heller ikke kunne komme i nærheden af dem. Det var tydeligt, at de var ligeglade med vores tilstedeværelse og slet ikke var bange for mennesker, dog var det rart at de var frie og kunne gå langt væk hvis de ville være i fred. Guiden fortalte, at de i deres vinter svømmer til Brasilien.

Området var fantastisk med gule blomster, lamaer, røde klipper og selvfølgelig tusindvis af pingvinreder. Uanset hvor man kiggede hen kunne man se pingviner. Ungerne skræppede højt og plagede om mad og ofte kunne man se en unge følge efter en voksen som lignede den var godt træt af plageånden.

Pingvinerne krydsede ofte stien og nogle enkelte stod på stien og nød solen som om at de var gået i stå på halvvejen.

Ruten var flot og førte op til et sted hvor man havde udsigt til mange pingviner der stod tæt samlet og som svømmede rundt i vandet og lignede virkelig at de havde det skønt.

Da vi kom tilbage til bussen fik vi en vand og en madpakke som vi kunne spise på vejen tilbage og endnu engang nåede vi lige akkurat tilbage til aftensmaden. Efter maden gik vi ud for at se solnedgangen og så også nogle delfiner.

Næste dag på havet så vi også hvaler og flere delfiner. Patagonien er et skønt sted!