New Zealand & Australien

5. april 2019 0 Af Nadia Hansen

Det er ved at være meget længe side, at jeg har skrevet om vores tur, men vi har også haft meget travlt og vi har faktisk set frem til bare at have nogle sejldage, hvor vi endelig kan få slappet lidt af. Vi endte også med, at tage på en ferie fra ferien, hvilket jeg vil skrive mere om i næste indlæg.

Tauranga

Vi har før været i New Zealand og er begge vilde med landet. Vi synes der føles rart, trygt og så er der utrolig flot. Især da vi kørte langs vandet i Tauranga var der utrolig mange smukke store huse og hyggelige cafeer.

Vi var igen på tur med “dansker-gruppen”, hvor vi var 12 afsted i en lille bus. Vi kørte til Te Puia i Rotorua som er et geotermisk område, der er ret fantastisk at opleve. Det damper op over det hele og der er nogle virkelig flotte gejsere der skyder op flere forskellige steder. Det er både spændende og flot.
Der er også et sted hvor de serverer æg, som de koger i vandet.

Da vi kørte videre kunne man se, at der også dampede op, fra de lokales haver i området og vores chauffør fortalte, at nogle har oplevet, at en dag de gik ud i haven , er der kommet et hul i deres græsplæne, hvor der stiger damp op.

Vi kørte videre til en stor sø der også dampede. Det lignede noget fra en film og jeg er ikke sikker på, at jeg ville turde gå rundt om søen en mørk aften. Hvis Rasmus bare gik et par meter foran mig, kunne jeg ikke se ham på grund af tågen/dampen fra søen.

Efter turen gik vi lidt rundt i byen med vores veninde Malene og fik en is.

Auckland

Sidst vi var i New Zealand boede vi med noget af Rasmus’ familie hos hans onkel Dion (også kaldet Nuld) og hans søde kone Penelope (kaldes Penny), så vi glædede os til at se dem igen. De mødtes med os i Auckland og vi tog sammen på tur.

Vi kørte rundt omkring i Waitakere Rangers, hvor der er utrolig flot. Vi prøvede egentlig at finde et vandfald, men det var ikke helt nemt og vi blev ved med, at køre forkert, men vi stoppede ved en smuk strand og ved nogle flotte udsigter. På den ene strand lå der også nogle små blå vandmænd – det havde jeg ikke set før.

Vi spiste en utrolig lækker frokost sammen nær vandet i Auckland og hyggede.
Nær skibet var der en badmintonbane, så vi nåede lige at spille lidt sammen inden vi sagde farvel og gik tilbage til skibet og sejlede videre mod Australien.

Melbourne

Melbourne er en fantastisk by, som jeg virkelig håber at komme tilbage til. Husene er utrolig flotte og står ofte blandet sammen, så der f.eks. er et smukt detaljeret hus i victoriansk stil, side om side med et flot moderne hus i glas og lige kanter, der kunne stå lige ved siden af et hus bygget i smukt bindingsværk i tudor-stil. Men alle husene er store og flotte.

Vi var på en inkluderet tur rundt i Melbourne. Vi så en flot udsigt over byen og besøgte et museum, som faktisk var rigtig godt – efter vores mening.

Sidst på turen, kunne man blive sat af ved Market Place, hvor vi selvfølgelig hoppede af. Vi slog os sammen med Rita og Malene (mor og datter, vi spiser aftensmad og snakker rigtig godt sammen med) vi gik lidt rundt på markedet og spiste lidt pizza til frokost, hvorefter vi tog en taxa til Pink Lake i Westgate Park – og søen var virkelig pink!

Når søen skifter farve til pink, er det et naturfænomen der opstå grundet alger og de rigtige forhold. Den sø vi så, blev endda kort forinden nævnt i TV 2 nyhederne.

Selvom jeg endda stod og kiggede direkte på det, havde jeg svært ved at tro på, hvad jeg faktisk så. Farven var helt utrolig! Det så meget specielt ud – helt surrealistisk. Det var meget bedre end vi havde turde håbe på.

Vi gik betagede rundt om søen og efterfølgende fandt vi ud af, at skibet kun lå 20 minutter derfra på gåben, så vi købte en is og gik tilbage langs vandet og nød de dejlige omgivelser og at hele dagen havde været så vellykket.

Brisbane

Igen igen var vi på en inkluderet tur fra skibet, og igen igen slog vi os sammen med Rita og Malene. Turen gik til Lone Pine Koala Sanctuary, hvor vi på forhånd havde besluttet at blive, fordi vi ville holde en koala, hvilket der desværre ikke var tid til, på den inkluderede tur.

Der var en masse forskellige dyr at se og man kunne også gå rundt inde ved kænguruerne og fodre og nusse dem. De havde heldigvis et område, hvor de kunne hoppe hen, hvis de ville være i fred for mennesker.

Køen til at holde en koala var heldigvis begrænset, men vi var i god tid og fik en billet til det. Der er mange koalaer og de vælger kun dem der gerne vil have menneskelig kontakt og hvis koalaen ikke har lyst så går de tilbage med den og prøver med en anden, hvilket jeg synes var rigtig rart at se. De bedste dyreoplevelser er helt klart, når det er på dyrenes præmisser.

Der var også nogle vilde dyr omkring i Brisbane, som jeg synes var sjovt at se i det fri. F.eks. Regnbuelorie som er en papegøjeart der lever i Australien, som er virkelig flotte og virkede ret nysgerrige, når de satte sig tæt på og kiggede undersøgende på én. Vi så også ret mange øgler som tiggede omkring cafebordene og endda spiste fra hånden, når man delte lidt mad med dem.

Da vi gerne ville tilbage til skibet, var vi heldige, at der var kommet nogle nye turbusser og vi fik lov til at hoppe med på bussen tilbage. Sp slap vi for at betale for transport tilbage. Vi stoppede endda et sted på vejen, hvor der var en smuk udsigt over Melbourne.

Yorkeys Knob

Dagen startede ret irriterende fordi det tog enorm langt tid at komme i land. Vi ville rigtig gerne til Great Barrier Reef, men kom desværre for sent i land til at kunne komme med på tur.

Vi fandt en turistinformation, hvor manden der arbejdede der, virkelig gjorde alt hvad han kunne, for at få os på en god tur til revet. Vi sagde endda ja til en tur der kostede 5.500 kr. pr. person fordi det var med helikopter frem og tilbage og hvor man kunne komme ud til nogle gode steder at snorkle, tur til alene til privat øde ø osv.

I mellemtiden mens vi ventede på at få besked på , om det kunne lade sig gøre, fik vi lov til at slappe af ved en pool. Desværre kom der regn over Cairns , hvorfra vi skulle flyve, så det hele blev forsinket og vi kunne ikke komme afsted.

Men held i uheld havde vi en plan B. Der var en inkluderet tur til Skyrail Rainforest Cableway og vi havde valgt at bestille den sene tur, så vi kunne tage med, hvis turen til Great Barrier Reef ikke blev til noget.

Det var en smuk tur, på en 7,5 km lang svævebane over regnskoven i nogle små gondoler og med stop undervejs, hvor der er udsigt til et vandfald og man kunne opleve regnskoven tæt på.

Så selvom det ikke var det vi havde håbet på, var det trods alt, stadig en god dag.