Singapore, Malaysia og Thailand

8. juli 2019 0 Af Nadia Hansen

Singapore – Marina Bay Sands

Vi fik desværre ikke sovet meget mere end 4-5 timer inden vi skulle på tur igen. Til gengæld var det en god tur, så det var nemt at holde sig vågen.

Sammen med Malene, Rita og pigerne, tog vi sammen på den inkluderede byrundtur.

Vi besøgte blandt andet National Orchid Garden, som er virkelig flot, især hvis man er som Rita og jeg, som er ret begejstrede for blomster. Vi besøgte også nogle af deres berømte markeder og gader, hvor vi både så templer og Little India, hvor husene er i en masse forskellige farver.

Selvom vi var trætte efter turen var der så meget vi gerne ville se, at vi med det samme tog videre. Vi startede med at spiste frokost i et center, hvorefter vi tog til Marina Bay Sands, som er et luksuriøst og arkitektonisk virkelig fascinerende hotel, som kan ses fra næsten alle vinkler i Marina Bay og er uden tvivl noget af det mest ikoniske i Singapore. Bygningen er delt op i 3, men er forbundet øverst, hvor taget er formet som et skib. Vi ville selvfølgelig op til toppen, så vi kunne se udsigten over byen og det var heldigvis også ret imponerende. Man kunne både se Gardens by the Bay, deres store pariserhjul, havet og det var en god måde, at få et overblik over byen. Den er grønnere end de fleste andre storbyer og mange af bygningerne er meget moderne.

Meget af det vi kunne se, har tidligere slet ikke eksistereret, men de havde lavet landvinding  og dermed bygget nyt land, så de har et større landareal.

Gardens by the Bay

Vi skulle selvfølgelig også se Gardens by the Bay. Området er skønt og så er det endda gratis at besøge – medmindre man vil gå oppe på gangbroen eller vil se de botaniske drivhuse indenfor.

Vi spiste is sammen under et af “træerne” og lagde os på en af bænkene under det. Temperaturen var perfekt, der var en masse smukke orkideer og eksotiske planter og vi havde alle brug for, bare at tage den med ro og nyde de dejlige omgivelser. Vi blev der til solen gik ned og fandt i tusmørket et godt sted at sidde, hvor vi kunne se det flotte lysshow fra træerne med musik, hvor lyset passede til takten af musikken – Det skal bestemt opleves!

Derefter gik vi ned mod vandet, hvor vi ville se springvandet , men det må vi desværre gemme til en anden god gang, da der var noget galt med det, så det desværre ikke virkede. Til gengæld var både vejen derhen og området langs vandet utrolig smukt om aftenen. Alle de flotte oplyste bygninger spejler sig i vandet, som er fyldt med små både med farverigt lys.

Endnu en favoritby

Singapore er virkelig et dejligt land, dog med strenge regler. Det er f.eks. ulovligt at tygge tyggegummi og der er ret store bøder for at smide affald på gaden og endda mulighed for at idømmes samfundstjeneste. Men som turist er det dejligt, at der er så pænt og rent og man føler sig virkelig tryg.

Hele den næste dag, var Rasmus og jeg alene på tur, hvor vi nød, at gå rundt og udforske en masse små gader og hjørner og det var nemt at få tiden til at gå. Vi startede med Arab Street, hvor der er del gadekunst langs mange af bygningerne i nærheden. Der er også en flot moske med en gylden kuppel og en masse orientalske butikker. Vi gik også endnu engang rundt i Little India, så vi kunne fordybe os lidt mere og ikke skulle skynde os videre, som når vi er på en inkluderet tur fra skibet.

Vi havde det begge utrolig behageligt da vi gik rundt. Byen er fyld af smuk gadekunst, statuer, templer og flotte innovative bygninger – f.eks. så vi ret mange med en del der var grønne af planter. Singapore er en del dyrere end landene omkring, men til gengæld er der også virkelig rent og pænt. De fleste folk er klædt pænt på. Mænd i skjorter og kvinderne i flotte formsyede kjoler.

Vi nød bare at tulre rundt – der var en masse flot at se og vi var enige om, at dette bestemt er en by vi gerne vil tilbage til. Den er også perfekt til at mellemlande i og være et par dage, hvis vi en anden gang skal på en lang rejse.

Kuala Lumpur

Vi har før været i Kuala Lumpur (2017) og vi ville gerne gense Batu-grotterne og den gyldne statue. Både fordi vi synes det var et godt sted, da der er vilde aber, udsigt og spændende grotter, men også fordi, at vi har set at der er blevet lavet og malet en del nyt siden sidst. F.eks. er trapperne nu malet i en masse farver, der virkelig frisker det hele op.

Vi tog dertil med pigerne, Malene og hendes mor. Stedet var mere turistet end sidst vi var der, men uden tvivl også meget meget flottere. Vi brugte en del tid på, at betragte aberne som både jagtede hinanden og engang imellem viste tænder til folk som selvfølgelig blev ret forskrækkede.

Det var temmelig varmt, så vi var alle glade for, at næste stop var ved Petronas, hvor vi tog nogle billeder udenfor, men derefter kunne gå ind i det kølende center. Vi gik også en kort tur rundt i parken, men var hurtig tilbage i centret, hvor vi delte os op.

Rasmus og jeg skyndte os hen til en butik han også var i sidst vi var i KL, hvor han tidligere havde købt virkelig meget tøj, vi havde ikke så meget tid, men han nåede da at købe 2 par bukser og en t-shirt, så skulle vi desværre skynde os hen til mødestedet med pigerne.

Vi tog videre til Central Market, hvor vi igen gik hver for sig. Vi spiste lækker mad og snacks vi ikke helt ved hvad var, men som smagte godt og så sjove ud.

Vi shoppede lidt mere og fik endnu engang travlt med at nå tilbage til mødestedet. Set fra den lyse side, havde vi ikke svært ved at få tiden til at gå, selvom det var et sted vi før har været.

Georgetown, Penang

Vi er ret vilde med Kuala Lumpur og var spændte på at opleve en anden by i Malaysia. Pengang er knap så ren og pæn som storbyen og er selvfølgelig langt fra ligeså moderne.

Pengang er kendt for sin rustikke gadekunst og vi havde fundet et kort der viste hvor noget af det bedste i byen var. Rasmus var endnu engang min tourguide og vi fandt heldigvis alle de steder jeg havde sagt jeg gerne ville se.

Vi var også i et center og senere fandt vi en del af byen, som var over vandet på nogle tvivlsomme brædder, men vi kunne alligevel godt lide stedet da det virkede autentisk og hyggeligt nær vandet.

Malaysia er helt bestemt et sted hvor vi godt kunne udforske lidt mere end blot storbyen. F.eks. deres jungle eller Langkawi som skulle være en rigtig dejlig ø.

Phuket

Phuket var et gensyn med Thailand, men til en del af Thailand vi ikke før har besøgt, men har hørt en masse godt om. Jeg tror at Phuket er lækkert for unge mennesker der kan lide at drikke, gå i byen og den slags. Men lige på det punkt passer det os rigtig fint at vi rejste med pensionisterne.

Vi så nogle templer, men er begyndt, at synes at vi har set lidt mange og at en del af dem minder om hinanden.

Vi nød selvfølgelig stadig at få noget street-food, shoppe billigt og bare gå og hygge os. Men vi er nok lidt mætte at Thailand og vil efterhånden gerne opleve noget andet. Vi troede aldrig at vi skulle få det på den måde. Vores første tur til Thailand var til Koh Samui med Rasmus’ familie og var virkelig lækkert.

Efter den tur var vi helt vilde med Thailand og var sikre på at vi ville rejse meget til Thailand i fremtiden. Vi var efterfølgende i Bangkok og Pattaya og lærte at der er en del forskel på, hvor man er i Thailand. Vi er stadig glade for Thailand, men der er også mange andre dejlige steder i Sydøstasien.

Efter en masse dage i land var vi nok også generelt bare ved at være mættede af oplevelser og glædede os helt uventet meget til bare at have et par dage, hvor vi bare skulle sejle og slappe af ved poolen. Faktisk var vi lidt ærgerlige over at det kun var 2 dage fordi der derefter var en masse dage i land.

Kursen var sat mod Sri Lanka og vi var både trætte og spændte, så vi havde virkelig brug for dagene til vands, så vi kunne fordøje alle de mange indtryk fra næsten 2 uger i træk hvor vi havde oplevet en masse fra morgen til aften.