Første møde med Sydamerika

28. januar 2019 Slået fra Af Nadia Hansen

Brasilien

Recife i Brasilien var den første by vi besøgte i Sydamerika. Vi startede med at se Ground Zero, som var et lille hyggeligt område, men hvor der ikke skete ret meget, vi gik derfor mod stranden.

Vi gik i et meget lokalt område, hvor man kunne se, at husene havde haft mange forskellige flotte farver, men som var blevet meget slidte. Det hele virkede meget gammelt og ikke særlig velholdt. Da vi til sidst kom til en stor plads med omkring 50 hjemløse der lå tæt sammen, begyndte vi at føle, vi stak meget ud fra mængden og tog en taxa resten af vejen.

Vi havde til et infomøde fået at vide, at de tog imod dollars og dette var til dels rigtig – bortset fra, at de hverken kunne omregne fra deres valuta, give tilbage og de kunne heller ikke et ord engelsk, så det var ret svært. Ved en bod omkring stranden var det svært bare at købe en vand fordi han ikke forstod hvad vi sagde, så han endte med at pege på hver enkel varer indtil han ramte rigtig.

Stranden var til gengæld virkelig et flot og vi nød at gå i solen og med fødderne i vandet og sandet.

Da vi kom tilbage til skibet kunne vi heldigvis veksle til deres penge, så vi kunne betale taxachaufføren så vi kun behøvede at betale 8 dollars i stedet for 20.

Rio de Janeiro

Vi var meget begejstrede allerede ved indsejlingen til Rio, hvor vi kunne se både Christ the Redeemer og Sukkertoppen. Den første dag havde vi en inkluderet tur til Sukkertoppen/Sugarloaf Mountain, hvor man først kører med en gondollift op til det første bjerg Urca og dernæst en lift mere til Sukkertoppen.

I den første gondol var der en dame der græd ret højlydt, hun havde højdestræk og havde nok ikke regnet med at den ville gynge som den gjorde.

Som ved de fleste attraktioner stod vi selvfølgelig i kø for at komme op til toppen, men det blev glemt det sekund man trådte ud af gondolen og så sig omkring. Store fugle fløj rundt, vandet skinnede, man kunne se bjerge og strande og på toppen af det hele kunne man se den berømte statue.

Det er blevet en tradition når vi rejser, at vi forsøger at komme højt op i en bygning eller noget andet, hvor man kan se byen oppefra, men dette var den flotteste udsigt vi nogensinde har set.

Den efterfølgende dag besøgte vi Copacabana. Vi gik langs vandet og langs promenaden, hvor vi kiggede på sandskulpturer.

Efterfølgende tog vi toget op til Christ de Redeemer gennem en frodig skov. Vi havde glædet os enormt meget til at se statuen, men vi blev kørt direkte op i en sky. Vi kunne mærke skyen og se den hvide tåge hvirvle rundt om os og statuen, som fik en næsten spøgelsesagtig fremtoning. Nogle gange var den så indhylet i skyen at man kun kunne se soklen. Vi var begge slemt skuffede. Vi har selvfølgelig set statuen, men det var langt fra, hvad vi havde regnet med. Dog er vi enige om, at Rio er en meget unik by, med smukke udsigter og strande, som uden tvivl bør opleves.