Turen til Malaysia

25. november 2018 0 Af Nadia Hansen

Vi kendte ikke rigtig andre der havde været i Malaysia og vidste ikke meget om landet og hvad vi kunne forvente at se og opleve i Kuala Lumpur.

Det er helt bestemt et overset rejsemål – især for dem der kan lide Thailand eller nogle af de mere omtalte lande i Asien – Hvis man altså kan lide storbyerne.

Vi fik flybilletter til kun 2600 kr. t/r inkl. baggage og måltider ombord.

Kuala Lumpur er en af de billigste storbyer og det nød vi godt af. Byen er fuld af store indkøbscentre med både butikker med mærkevarer, men også mange billige butikker og markeder. Vi nød selvfølgelig også at der var dejlig varmt i januar.

Vi shoppede løs som om at vi aldrig måtte købe noget igen og en af dagene havde vi gået så meget, at vi begge havde ondt i fødderne. Vi stoppede et sted og fik fod og benmassage, bagefter var vi klar igen og shoppede videre.

Vi spiste på de bedste restauranter jeg kunne finde på Tripadvisor. Det var helt fantastisk. Vi spiste blandt andet på en steakhouse restaurant, hvor kødet var super lækkert. Vi prøvede også en gastronomisk restaurant.

Blinde

En ting jeg havde på min liste over ting jeg gerne vil prøve var en mørkerestaurant. Der er også en i København, men det koster 995 kr. pr. kuvert. Her gav vi kun 240 kr. pr. person for 4 retter inkl. drikkevarer.

Ved ankomst sad vi nær baren og forsøgte på skift med bind for øjnene at finde papirklips i nogle ris. Overraskende svært faktisk. Vi  blindsmagte også en drink hvor vi skulle gætte hvad der var i. Bagefter kom vores tjener som var blind og førte os hen til vores bord og det var totalt mørkt (surprise).

Han brugte ekkolokalisering til at finde rundt. Ved at lave nogle kliklyde med munden og klappe med hænderne kunne han danne sig et indre blik af rummet og hvad der var. Pludselig var det os der var hjælpeløse og skulle have hans hjælp. Det var mærkværdigt at opleve de blindes verden og overraskende svært, at finde ud af hvad man spiser, når man ikke kan se sin mad.

På et tidspunkt prøvede jeg at få noget på min ske, men da jeg kom den i munden var der ikke noget på skeen, jeg prøvede igen og igen og gjorde mig umage med, at skubbe maden til kanten af tallerkenen, så maden kunne vippes op på skeen, efter noget tid uden held, forsøgte jeg at mærke rundt på bordet og fik dyppet min hånd i en klump mad der lå på bordet. Jeg havde åbenbart bare skubbet maden ud over kanten med skeen. Godt ingen kunne se det.

Jeg prøvede at mærke efter Rasmus under bordet med mine fødder men så tog han min sko! Da jeg jo ikke kunne se noget, turde jeg ikke rejse mig og tage den tilbage. Jeg var ikke sikker på jeg kunne komme tilbage uden at vælte noget på bordet. Kort efter sagde han; “her! Den er under bordet, bare ræk ud efter den!” og så gav han mig sin egen sko og synes selvfølgelig han var rigtig sjov. Han havde dog ikke gennemtænkt det og overvejet, at jeg da ikke ville give den tilbage til ham. Så sad vi så dér i mørket med hinandens sko som gidsler. Meget barnligt.

Det var sjovt at opleve deres verden, men til sidst ville man bare gerne kunne se igen. Efterfølgende kom man ud, hvor der var dæmpet belysning, så man langsomt kunne vænne sig til lyset igen. Her fik vi også vist hvad vi havde spist.

Petronas

Vi så Petrona Towers, som er et af Kuala Lumpurs ikoniske vartegn og er virkelig flotte. De er efter min mening de arkitektonisk smukkeste skyskrabere.
De er med deres 452 meter verdens højeste tvillingetårne.

Vi var også oppe i toppen og nyde udsigten. Både på broen imellem tårnene og helt oppe.

Tæt på tårnene er der en park med smukt springvand der også er et besøg værd – også om aftenen, da der er et smukt springvand, med flot lys. Vi var også et sted der hed Skybar med pool og udsigt til tårnene og springvandet.

Batu grotterne

Vi tog en taxa til Batu grotterne som lå ca. 20 min. fra centrum i bil.

Grotterne og statuen var gratis at besøge og kostede kun taxaturen dertil, som var ca. 40 kr. pr. vej.

Det første man ser ved Batu er den flotte guldstatue, der er over 42 meter høj. Der løber også en masse vilde aber rundt, hvilket vi aldrig bliver trætte af at se.

Bag statuen er der 272 trappetrin op til Batu-grotterne, hvor der er ét stort rum, der kaldes Cathedral Cave og hvor der er flere mindre grotter. Rundt omkring er der lidt forskellig udsmykning i form af maling og statuer. Fra trappen er der også udsigt over byen.

Pool og glade dage

Resten af tiden nød vi at shoppe en masse, få massage, ligge ved poolen i januar og spiste en masse lækker mad! Det bliver man vel aldrig træt af? Vores værelse var 53 kvm. stort og der var udsigt over byen fra badekaret, hvilket var ret flot om aftenen. Poolen var stor og oppe på taget, hvor der også var udsigt over byen og man kunne endda se Petronas.